mandag 20. april 2009

Paska (påske)

Dette innlegget ble egentlig skrevet forrige uke, men så ble jeg syk og orket ikke gå opp i et annet hus for å legge det ut, men her kommer det:

Forrige uke var det skoleferie her, akkurat som i Norge. Barna på Akanisoa (barnehjemmet jeg jobber på) hadde selvfølgelig også påskeferie. Det er faktisk ferie denne uka også. Siden barna er hjemme hele dagen, kan jeg være mer på barnehjemmet. Jeg har vært med på det som skjer der, noe jeg tror har vært veldig bra for å bli bedre kjent med barna der. Forrige mandag jobbet vi f.eks litt i hagen, på skjærtorsdag var vi i kjerka, ellers har vi spilt Uno, Domino og steinspill. Vi har lekt forskjellige leker som gjemsel, hauk og due, stiv heks, avisleken osv… I tilegg har jeg hatt litt ”påskeverksted” (er det noe som heter det?) med dem. Det er så gøy å se at de er så kreative! Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, er ikke kreativitet det som blir prioritert mest i den gassiske skolen, rettere sagt går alt ut på å kopiere læreren. Men her er mange av ungene kreative, selv om jeg ikke oppfordrer spesielt til det en gang! Jeg kan ha lagd en eksempelkylling, men noen finner ut at de vil klippe ut vinger i tilegg, eller de klipper ut kreppapiret på en annen måte og lager et stilig mønster, eller de gir kyllingen et ”smykke” av papir i forskjellige farger:-) Da blir ”kunst og håndverkslæreren” (det vil si Frøken Avtjern) glad;-)

Det er også gøy å se at tom de store guttene er kjempekonsentrert og ser ut som de liker å lage ting:-)

Jeg spiste også middag på Akanisoa hver dag forrige uke, så jeg følte jeg var en del av gjengen der.

Her kommer noen bilder av det vi har lagd (klikk på bildene for å få de større):

Påskekyllinger


Her henger påskeharene på rekke og rad

Flere påskeharer

"Påskehøner". Er d noe som heter det?

"Kreppapirroser" (krepp-papir-roser)

Jeg synes det er gøy når de lager så fine ting:) Er de ikke flinke?


På Madagaskar er påske tydeligvis veldig stort. Og Antsirabe er visst ”påskebyen”. Det kommer folk fra Tana og andre byer for å feire påske her. Siden skjærtorsdag har vi merket at det er mye folk i byen. Rett utenfor den norske misjonsstasjonen har det vært tivoli og blitt spilt høy musikk fra kl 7 om morraen, til kl 1 om natta. 2 påskedag er ”den store turdagen”. Det er tradisjon å dra på piknik, eller bare gå i byen. Det er satt opp masse boder og spisesteder for anledningen.

Ungene på barnehjemmet ble delt inn i tre grupper, og så gikk vi tur til byen. Vi gikk rundt, så på livet, kikket i butikkene, på tivoliet osv. Alle ungene hadde fått litt penger de kunne kjøpe det de ville for.

Her er et par bilder:Det var masse folk i byen. Er ikke så lett å se her, men hvis dere ser til høyre i bildet er d ganske masse folk. Og slik var d oppover heile gata - tett i tett. (Angrer på at æ ikke tok flere bilder i folkemengden)

Litt mer Atsirabe

Jentene har tatt en pust i bakken utenfor posten

Noen av jentene

Noen av guttene

Ingen kommentarer: