lørdag 30. mai 2009

17. mai!

Er som vanlig treg til å legge ut innlegg:-P

Når jeg har snakket med misjonærer som har feiret 17. mai her på Madagaskar tidligere, så har jeg forstått at det alltid har blitt feiret på Den Norske Skolen (det norske tunet) i Antsirabe. Helt siden den gangen de hadde lange 17. mai tog og det var masse elever på skolen.

Men dette året er det første gang det ikke finnes noen norsk skole, og det var spennende hvordan årets 17. mai-feiring kom til å bli. Alle nordmenn ble invitert til 17. mai-feiring i hagen til den norske ambassadøren i Antananarivo.

Vi NMS-ansatte pluss noen fredskorpsere startet 17. mai-feiringen med 17. mai-frokost klokka åtte på Hotell Colbert i hovedstaden. Det var god mat og en veldig bra start på dagen sammen med masse koselige folk:-) Selv om vi bor et stykke fra Fedrelandet så er vi ikke helt utenfor; vi fikk med oss Grand Prix seieren:-) Det var jo veldig stas! Noen hadde sangen på mobilen, så den hørte vi på under frokosten;-)

Klokka halv 12 dro vi noen biler ifølge til Ivandry, bydelen hvor ambassadøren bor. Det var ikke bare nordmenn som var invitert til feiringa, det var også andre ambassadører der++ Jeg kjente da vi kom at det var en litt annen setting en jeg er vant til:-P I begynnelsen følte jeg det var en smule stivt. Men det ble veldig fort en mer avslappet, uformell stemning:-) Ambassadøren hadde sagt det skulle være en skikkelig norsk 17mai-feiring hvor barna var i fokus. Mats på 11 holdt 17. mai-talen, han var kjempeflink! Vi gikk i tog med alle barna pluss en del voksne som slang seg på etter hvert. Og noen av misjonærene arrangerte både ”sitronløp” (vi hadde ikke poteter) og sekkeløp. Både barn og voksne deltok, og det var premier til alle;-) Til slutt hadde vi også sånn stafett der to og to har bundet beina sammen.

Tana Gospel Choir, gospelkor fra Antananarivo, hadde konsert der. De sang bla ”Ja vi elsker” og ”Ry Tanindraza nay malala ô”, den gassiske nasjonalsangen. De var kjempeflinke og sang veldig fint. Uttalen på ”Ja vi elsker” var helt perfekt og jeg hadde ikke tenkt at det ikke var nordmenn som sang hvis ikke jeg hadde visst det. Etterpå sang de gospel, både de gode gamle amerikanske og også nye gassiske gospelsanger. De var skikkelig med i det de sang og det var kjempegøy å høre på dem! De ønsket å formidle Jesus igjennom musikken sin. Jeg klarte ikke å stå stille når de sang, måtte bevege meg litt til musikken;-P

Etter vi hadde vært hos Ambassadøren, dro vi misjonærene til Hanne og Jon Magne, noen misjonærer som også bor på Ivandry. Det var også veldig koselig. Det er nok gjerne siste ganga vi er samlet før mange av misjonærene avslutter perioden og flytter tilbake til Norge. Kjenner at vi er et felleskap. Det er en gjeng med masse utrolig forskjellige folk, men det er så bra:-) Føler meg som en del av denne gjengen.

Har funnet ut at det er veldig mulig å ha en bra 17. mai også i utlandet:-) Jeg er fornøyd med min 17. mai her på Madagaskar.

Her kommer litt bilder fra dagen:

Mats og Ambassadøren. Mats taler.

17. mai-tog!

TGC (Tana Gospel Choir) Hadde ikke tatt noe bilde av koret, så her kommer et fra nettet.

Klar for "sitronløp".

Full konsentrasjon

Sekkeløp

Her får noen av folkene fra Tana Gospel Choir også prøvd seg.


Her er vinnerne av "binde sammen beinene-løpet". (Hva heter det nå?)

Litt av hagen og utsikt utover Tana (Antananarivo)

Helena og Britt


Sigrid og mæ

Preben, Guro og Landy

Ingen kommentarer: