tirsdag 10. mars 2009

Alahady maraina (Søndag morgen)

Synes du det er tidlig å skulle på møte søndag formiddag kl 11.00? Det er det ikke! For all del får du lov til å synes det er tidlig også etter du har lest dette innlegget, men jeg tror Norge er et av de landene ”formiddagsmøtene” (eventuelt ”morgenmøtene”) begynner seinest.

Da jeg var i Kongo, pleide møtene å begynne kl 8 og 9, så vidt jeg husker. I kjerka i Ifanadiana begynner møtene kl 9. Og i den store lutherske kjerka her i Antsirabe er det gudstjeneste kl 06.00 og 10.00. På lørdag snakket jeg med François (en fransk volontør som underviser fransk på en luthersk skole her i byen). Vi snakket om å gå på møte i den store lutherske kjerka rett borti her. Han sa han ofte gikk på møte kl.6. Jeg mente at det hørtes litt tidlig ut, men sa jeg ble med på den tidlige gudstjenesten.

Da jeg sto opp neste morgen mellom kl.5 og halv 6, var det fortsatt tussmørkt ute, og kanskje en smule tiltak og stå opp:-P Men kunsten er bare å komme ut av senga, så går det som regel bra;-)

Jeg kom til kirka ca fem over seks, da var dørene allerede lukket. Vi sto en hel gjeng utenfor og venta. Jeg hadde trodd at denne tidlige gudstjenesten var for spesielt interesserte, men tydeligvis ikke! Da de åpna dørene igjen slapp ikke alle inn, det var fullt! Her bør det nevnes at kirka har i hvert fall plass til 1500 mennesker. (jeg er utrolig dårlig til å se hvor mange folk det er plass til, men denne kirka er større enn Domkirka i Kristiansand, hvis det sier noen noe). Jeg var en av de som måtte opp på galleriet. Men da jeg kom opp der, var det også fullt! Heldigvis var jeg en av de heldige som fikk sitteplass. Det var ”vekkelsesmøte” (se innlegg: Antsirabe), så i dag kunne vi få forbønn, digg!

I nitida var møte ferdig. Jeg hadde lyst til å gå på møte i ei annen kirke også og begynte å gå i sidegatene rundt ”Antsena kely” (”det lille markedet”), men jeg så ingen kirker. Var ikke så frimodig til å spørre folk heller. Hadde nesten gitt opp, da jeg så noen med bibel gå inn en sidevei. Jeg fulgte etter, og endte opp foran ei anglikansk kirke. Jeg spurte ei jente om det var møte og når det hadde begynt.. hun sa det begynte kl 9 (kokka var nå 10). Men jeg snek meg inn på nest bakerste benk. Denne kirka var ikke så stor. Kanskje det var 200-300 mennesker (aner ikke!) Hvis noen leste det forrige innlegget, og tenkte at Jesosy Mamonjy er en sekt fordi damene går med skaut, så kan jeg informere om at mange av damene hadde skaut også i den anglikanske kirka (og hvem vil påstå at Den anglikanske kirke er sekterisk?!). Men her hadde alle veldig tynne, blondete eller gjennomsiktige hvite eller svarte ”slør”. Og da det var nattverd, tok alle damene på seg skaut. På en måte lignet kirka en del på den lutherske, men det var mye mer fellesbønner her som alle sa i kor (ikke så lett å følge med på, når man ikke er så stø i å lese gassisk fort:-P). Og før nattverden drev presten og en annen mann og veivet hendene fram og tilbake over vinen og brødet, mens de ba eller siterte skriften (jeg vet ikke hva de sa pga mine dårlige gassiskkunnskaper). Og så gikk de ned på kne mange ganger. Imens ringte noen med en bjelle (fikk nesten assosiasjoner til da jeg var på møte i en russisk ortodoks kirke i Norge, men det var bare under selve nattverden).

På slutten av møtet samlet hele menigheten seg rundt en familie. De hadde akkurat mistet et familiemedlem. Presten sa en del og så sang vi en sang. Hun som satt vedsiden av meg sa at menigheten skulle vise sympati med familien. Etterpå tok alle menighetsmedlemmene hver av personene i denne familien i hånden.

Det var noen av mine opplevelser sist søndag.

Hvis noen vet om menigheter i Antsirabe rundt Antsena kely, Tsena Asabotsy, den norske skolen og omegn er det bare og fortelle meg! Tar gjerne imot forslag;)

1 kommentar:

Maren sa...

Kjempe bra at du går litt rundt omkring og sjekker menigheter. Hadde lyst til det jeg også i fjor, men det ble aldri. SÅ artig å lese!!! Stå på med menighetshoppingen din:)