torsdag 19. mars 2009

Kapa

Jeg kjøpte meg nye ”kapa” (sandaler) på markedet tirsdag for litt over en uke siden. Alle (eller i hvert fall de fleste) har finere skotøy enn meg når vi er i kirka. Jeg som har råd burde i hvert fall ha skotøy som er noenlunde. De flippfloppene jeg har gått med siden jeg kom hit, begynner å bli litt slitt kan du si, og pynta er de ikke! Jeg kjøpte noen med høye hæler for en stund siden. Men meg og høye hæler er en dårlig kombinasjon :-P Der er mi kommende svigerinne i en helt annen klasse… ho kan gå med høye hæler også til hverdags! Er det mulig!

Men tilbake til ”kapaene”. Jeg finner ingen sko på markedet som jeg liker. Er ikke så glad i så mye dilldall… eller jall på skoene og så vil jeg som sagt ikke ha høy hæl :-P Fant noen som var greie, men kanskje litt enkle. Dyre var de ikke! (kosta mellom 15 og 20kr) Må kanskje finne meg noen mer pynta (flate) sko etter hvert…

Uansett, pointet var at jeg skulle bruke skoene for første gang på søndag. Da jeg hadde gått sånn ca fire kvartaler løsna ”båndet” som er mellom tærne på den ene skoen:-P (det samme skjedde forresten også i Ifanadiana med noen sko som var en god del dyrere og ikke var kjøpt på markedet). Og da var det jo umulig å gå med dem! Fantastisk kvalitet:-P Jeg gikk inn i ei sidegate på et barbein og en sko. Der prøvde jeg å feste den, men umulig:-P Jeg hørte at noen av mennene rett borti gata lo, og så kom en bort til meg og spurte om han kunne hjelpe meg. ”Det går fint!”, sa jeg. ”Men den er jo ødelagt”, svarte han. ”Skal jeg fikse den?”. ”Nå?”, spurte jeg. ”Hvor mye koster det?”. ”2000 aryary” (Mellom 6 og 8 kr), svarte han. ”Bli med meg!” jeg ble med inn i ei sidegate og der åpna han skomakerverkstedet sitt, som egentlig var stengt (det var jo tross alt søndag). Og så sydde han begge skoene mine, slik at den andre heller ikke skulle bli ødelagt. Tror Gud sendte ham akkurat da (kan jo ikke få kjøpt sko på en søndag. Og det føles ikke helt bra å gå fram til kollekten uten sko, når folk vet jeg har god råd. Dessuten er det ikke så digg å gå barbeint i gatene her).

På Madagaskar kan man fikse på alt. Jeg visste ikke at man kunne gå til skomakeren med sånn type sko, men jo da! Tror vi i vårt forbrukersamfunn har en del å lære av det…

Ingen kommentarer: